رشد اقتصادی اندونزی

گروه ۲۰ این هفته نشست خود را در کشور اندونزی، کشوری مهم که معمولا، مردم آن را نادیده می‌گیرند. اقتصاد و سیاست این کشور آخرین بار در جریان آشوب سال ۱۹۹۰ مورد توجه قرار گرفت.

طبق گزارش اقتصادآنلاین، به گذشت بیش از ۲۵ سال، اندونزی برای بار دیگر از نظر اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار گرفت. این کشور با عنوان‌های بزرگترین کشور با اکثریت مسلمان، چهارمین کشور پر جمعیت و سومین دموکراسی بزرگ جهان شناخته می‌شود. کشور اندونزی در رقابت استراتژی بین آمریکا و چین قرار گرفته است. این کشور سعی دارد که مانند دیگر بازارهای نوظهور جهان، خود را با نظم جهانی تطابق دهد.

اندونزی از نظر تولید ناخالص داخلی، در واقع ششمین بازار نوظهور بزرگ است که در دهه گذشته از نظر اقتصاد توانسته سریعتر از هند و چین رشد کند. نمومه این پیشرفت، خدمات دیجیتالی است که سبب تشکیل بازار مصرفی یکپارچه‌تر شده است.

کشور اندونزی با داشتن یک پنجم ذخایر جهانی نیکل، یک حلقه اساسی در زمینه تامین وسایل الکتریکی محسوب می‌شود. به این ترتیب با افزایش یارانه‌های چین، هند و غرب جهت سرمایه‌گذاری وسایل الکتریکی در داخل فرصت جدیدی به دست آورده است.

اندونزی به جای اینکه بخواهد مانند عربستان عصر فلز سبز باشد، با ممنوعیت صادرات مواد خام، شرکت‌های جهانی را مجبور می‌کند تا در کشورش به ساخت کارخانه بپردازند. البته که لازم به ذکر است این یک سیاست غیر متعارف است، اما بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند. با توجه به سقوط نیروگاه‌های ذغال سنگ، این صنایع جدید را به سمت انرژی پاک هدایت می‌کند.

یکی دیگر از دلایلی که اندونزی را به موتور شد جدید اقتصاد جهان تبدیل می‌کند، راهی است که برای ترکیب دموکراسی با اصلاحات اقتصادی پیدا کرده است. آشوب‌های جریان سال ۱۹۹۰ این کشور را به یک نظام سیاسی معیوب تبدیل کرد اما از طرفی دیگر کثرت‌گرا است که به سازش و هماهنگی اجتماعی تاکید بسیار دارد.

آخرین دلیل ژئوپلیتیک بودن اندونزی است. منابع، اندازه و موقعیت مکانی این کشور باعث شده که بتواند در رقابت های ابرقدرت‌ها ورود کند. طبق سنت عدم تعهد، این کشور درصدد است که به عنوان یک کشور بی‌طرف در جهان شناخته شود و از هر دو سمت سرمایه را درخواست کند. همینطور از نظر دیپلماسی می‌خواهد که صلح‌طلب و دعوت کننده باشد.

با توجه به دلایل ذکر شده، چنانچه کشور اندونزی بخواهد در دهه آینده این مسیر را ادامه دهد، این پتانسیل را خواهد داشت که جزء ده اقتصاد بزرگ جهان به شمار بیاید. اندونزی کشوری است که در برابر شوک‌ها بسیار انعطاف‌پذیر عمل کرده؛ بطوری که در سال جاری با توجه به آشفتگی‌های مالی جهانی، توانسته از بسیاری از کشورهای ثروتمند جهان، عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

دریافت اخبار بیشتر در گالوانیزه۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *