رونمایی از چک الکترونیک

بانک مرکزی امروز در مراسمی بطور رسمی از چک الکترونیک رونمایی کرد.

خبرگزاری مهر گزارش کرد که بانک مرکزی امروز با حضور وزیرصنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی از خدمت نوین چک الکترونیک رونمایی کرد.

چک الکترونیک نسبت به نسل قبل خود از سرعت، دقت و همینطور امنیت بالاتری برخوردار است. برای چک‌های جدید تمامی قوانین چک‌های کاغذی قابل اجرا است که اعتبار آن به امضای الکترونیک صاحب چک است.

سامانه چکاد در واقع زمینه‌ای را برای چک‌های دیجیتال ایجاد کرده تا دیگر خطرات احتمالی چک‌های کاغذی را نداشته باشد. به این ترتیب مدیریت و نظارت آنلاین که بین شبکه بانکی و بانک مرکزی انجام می‌شود، به سهولت صورت بگیرد.

مزایای زیادی برای چک‌های دیجیتال برشمرده می‌شود که عبارتند از: سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های دیجیتال، حذف نگرانی افراد در مورد عدم ثبت در سامانه، عدم نیاز به ارسال نسخه کاغذی چک، عدم امکان سرقت یا تحریف چک و امنیت بالای آن.

چک الکترونیک چیست؟

چک الکترونیک از لحاظ ماهیت شبیه به چک‌های کاغذی به همراه تمامی قوانین مربوط به آن است. و تنها تفاوت آن حذف کاغذی بودن و امضای الکترونیکی آن است.

سامانه چکاد با ایجاد بستری امن بین بانکی برای ارائه چک الکترونیک و رفع مشکلات مربوط به چک‌های کاغذی، به بانک‌ها سرویس‌هایی ارائه کرده تا بتوانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند.

چگونه می توانیم از خدمات سامانه چکاد استفاده کنیم؟

برای استفاده از سامانه خدمات چکاد می‌بایست با نصب و فعالسازی برنامه هامون به جهت ثبت امضای الکترونیکی، یک حساب جاری با امکان صدور دسته چک در بانک مدنظر ایجاد کنید.

چک های دیچیتال به چه صورت نقد می شوند؟

دارنده چک‌های الکترونیک مشابه چک‌های کاغذی، باید اطلاعات خواسته شده را در سامانه چکاد ثبت کند و بعد از آن درخواست خود را به شکل دیجیتال در قسمت مشخص شده در سامانه ثبت نماید تا ترمینال‌های دستگاه، آن را به بانک منتقل کنند.

مزایای چک الکترونیک

اولین مورد و مهمترین مزیت چک الکترونیک، امنیت بسیار بالای آن است. از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاع رسانی از وضعیت نقل و انتقال چک
  • کارمزد و هزینه عملیاتی کمتر
  • سرعت بالای فرآیندهای صدور و پرداخت
  • مدیریت ریسک بهتر
  • صرفه‌جویی در مصرف کاغذ
  • عدم امکان تغییر در برگ چک الکترونیک

اخبار بیشتر در گالوانیزه۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *