وابستگی به چین

اخیرا میزان وابستگی چین به واردات انرژی بسیار شدت پیدا کرده؛ طوریکه به نقل از اقتصاد آنلاین، در آخرین نمایشگاهی که در چین برگزار شد، قراردادهای میلیارد دلاری میان کشورهایی از جمله شرکت سرمایه گذاری انرژی چین و شرکت ملی نفت چین بسته شد.

شرکت ملی نفت چین که به CNPC شناخته شده است، ۳۰ قرارداد خرید بین شرکت های آرامکو، شلومبرژه فرانسه و کویت پترولیوم به امضا رساندند.

طبق اعلام رسمی این شرکت، در این نمایشگاه مجموع قراردادهای به امضا رسیده ۹۲.۷۹ میلیارد دلار ارزش گذاری شد.

چین از جمله کشورهایی است که به شدت به کالاهای انرژی وارداتی وابستگی دارد. همین مورد موجب شده تا دولت با شرکت های بزرگ انرژی دولتی که در زمینه تولید نفت و گاز فعالیت می کنند، وارد همکاری شود.

درصد وابستگی چین به واردات انرژی

وابستگی چین

اگر بخواهیم درصد وابستگی چین به واردات را از نظر آماری محاسبه کنیم، این نرخ به حدود ۷۰ درصد می رسد. چین در سال ۲۰۲۱ تلاش کرد تا درصد وابستگی خود را کاهش دهد، اما همچنان این میزان وابستگی چین تقریبا به قوت خود باقی است.

وابستگی چین به واردات گاز کمتر است؛ اما در سال ۲۰۲۱ درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده و در حدود ۴۵ درصد برآورد شده است.

میزان تولید گاز داخلی کشور چین در سال ۲۰۱۱ با نرخ سالانه ۷ درصد رشد داشته است؛ اما میزان رشد تقاضای آن بیشتر بوده و تقریبا ۱۱ درصد محاسبه شده است. به همین دلیل وابستگی چین به واردات بیشتر از پیش شده است.

دریافت اخبار بیشتر در گالوانیزه۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *