بروزرسانی اردیبهشت ۳۱ام, ۱۴۰۳

ورق‌ آجدار یکی از پرکاربردترین ورق‌هایی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها را با نام‌های ورق شطرنجی، ورق برجسته و ورق کف‌سازی نیز می‌شناسند.
این دسته از ورق‌ها در یک سمت خود دارای نقش‌ها و طرح‌های برجسته به شکل الماس و یا اشک دارند و در طرف دیگر، صاف هستند.
در ادامه این مقاله از سایت گالوانیزه۲۴ قصد داریم تا در مورد این ورق پرکاربرد اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهیم. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

ورق آجدار چیست ؟

ورق‌های آجدار که به آن چکر پلیت (chequer plate) هم می‌گویند، از مهم‌ترین ورق‌های وارداتی هستند که همواره در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی مورد استقبال قرار می‌گیرند. ورق آجدار ورقی فلزی است که با زائده‌های موجود بر روی آن اصطکاک ایجاد می‌کند و مصارف مختلفی را شامل می‌شود ، مانند ورقی که در پله‌های پل عابر پیاده مشاهده می‌کنید.
ورق‌های آجدار به دو صورت صادراتی و وارداتی در بازار وجود دارد. ورق‌های صادراتی تولید شده شرکت فولاد مبارک اصفهان و ورق‌های وارداتی، ترک، روس و قزاقستان هستند.
ورق‌های آجدار یکی از ورق‌های گرم هستند که جنسشان باهم متفاوت هستند. این ورق‌ها می‌توانند از گالوانیزه، آهن، آلومینیوم و استیل تولید شوند.
این ورق‌ها در بین عموم مردم با نام ورق‌های آهنی نیز مرسوم است. شاید با شنیدن نام آهن این تصور برای شما پیش بیاید که جنس ورق‌های آجدار از آهن است؛ اما لازم است بدانید که ماده‌ای که در این ورق‌ها استفاده می‌شود، از فولاد نورد گرم است.
همانطور که از نام این ورق‌ها مشخص است، بر روی سطح آنها، برجستگی‌هایی به شکل‌های لوزی، بادام، عدسی، الماسی و اشک مشاهده می‌شود. دلیل ایجاد چنین برجستگی‌هایی، جلوگیری از لیز خوردن و همچنین جمع شدن باران در هنگام بارش است.
در این میان بیشتر از ورق‌های آجدار با سطح بادامی شکل استفاده می‌شود؛ چراکه در هنگام بارش باران، آب روی سطح این ورق‌ها جمع می‌شود. وجود چنین برجستگی‌هایی، مستحکم‌بودن آنها را افزایش می‌دهد.
از ورق‌های آجدار در اکثر مواقع در نزدیک پرتگاه‌ها و مسیرهای شیب‌دار استفاده می‌شود که دلیل آن جلوگیری از لیز خوردن است. این ورق‌های آهنی انعطاف‌پذیری بالایی داشته و سطح آنها براق است.

What is ribbed sheet

فایل صوتی

زمان شنیدن مقاله صوتی ورق آجدار حدود ۴ دقیقه می باشد :

انواع مختلف ورق آجدار از نظر جنس

ورق‌های آجدار در جنس‌ها و با مواد مختلفی قابل تولید است که هریک از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارد. در ادامه به معرفی انواع ورق‌های آجدار می‌پردازیم.

Different types of corrugated sheet in terms of material

ورق آجدار آهنی

برای تولید ورق آجدار آهنی از ورق های آهنی با گرید های st37 ، st44 و st52 استفاده می شود .

ورق استیل آجدار

به‌دلیل اینکه ورق‌های استیل، ماهیتاً قیمت بالایی دارند، ناگزیر ورق‌های آجداری که با این فلز ساخته می‌شوند نیز گران‌قیمت هستند. اما ورق‌های آجداری که با ورق استیل تولید می‌شوند، مقاومت بالاتری نسبت به خوردگی، حرارت و اسیدهای مخرب بیشتری از خود نشان می‌دهند.

ورق آجدار گالوانیزه

سطح ورق گالوانیزه آجدار با روی پوشش داده می شود تا مقاومت آن در برابر زنگ زدگی افزایش پیدا کند . از این ورق در محیط‌های مرطوب ، سقف‌های شیروانی و محیط‌های دریایی بهره زیادی گرفته می شود .

ورق آجدار آلومینیوم

ورق آجدار آلومینیوم در دو نوع رنگی و بدون رنگ تولید می شود. این ورق ها در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند و از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. شما می‌توانید این دسته از ورق‌ها را به دو صورت شیت و رول بسته‌بندی می شوند .

انواع ورق آجدار بر اساس شکل ظاهر

در قسمت قبل انواع ورق‌های آجدار را به شما معرفی کردیم، اما بر روی هرکدام از این ورق‌ها، اشکال مختلفی دیده می‌شود که شامل موارد زیر هستند:
• بادامی
• لوزی
• قطره‌ای
• الماسی
• شطرنجی
• عدسی

Types of ribbed sheets based on appearance

نحوه تولید ورق های آجدار

در قسمت قبل توضیح دادیم که ورق‌های آجدار عمدتاً به روش نورد گرم تولید می‌شوند. اما زمانی‌که بخواهیم طرح‌های مختلف را بر روی این ورق‌ها پیاده کنیم، روش‌های آنها باهم متفاوت می‌شوند. به‌طور کلی ورق‌های آجدار به دو صورت فابریک و پرسی تولید می‌شوند. در ادامه هرکدام از این روش‌ها را به‌شکل مفصل توضیح خواهیم داد.


روش فابریک

در روش فابریک، ورق‌هایی که به‌صورت نورد گرم تولید شده‌اند، نقش‌های مختلف مانند عدسی، اشکی و بادامی را با روش‌های خاصی روی ورق‌ها بدون آج، متصل می‌کنند.

روش پرسی

در روش پرسی نیز، ورق‌هایی که با روش نورد گرم تولید شده‌اند، آماده ایجاد طرح‌های مختلف هستند. این طرح‌ها با استفاده از غلتک‌ها با پرس یا فشار، بر روی ورق‌های ساده پیاده‌سازی می‌شوند.

ورق آجدار فابریک و پرسی چه تفاوتی باهم دارند؟

در جواب این سوال که ورق آجدار فابریک با پرسی چه تفاوتی دارد، باید بگوییم که در زمان تولید ورق آجدار با روش فابریک، لایه آج بر روی آن سوار می‌شود، اما در روش پرسی، به‌جای اضافه شدن برجستگی، با استفاده از دستگاه‌، چاله‌هایی بر روی آن ایجاد می‌شود.

باتوجه به توضیحات داده شده، ورق‌های آجداری که به روش فابریک تولید می‌شود، نسبت به ورق‌های آجدار پرسی، از وزن بالاتری برخوردار هستند.

ابعاد ورق آجدار

ورق های آجدار ، فارق از جنس در ابعاد متداولی تولید و عرضه می شوند که به شرح زیر است :

رول های آجدار آهنی با عرض ۱۰۰ ، ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی متری تولید می شود .

رول های آجدار استیل با عرض ۱۰۰ ، ۱۲۲ و ۱۵۰ سانتی متری تولید می شود .

رول های آجدار آلومینیم با عرض ۱۰۰ ، ۱۲۵ سانتی متری تولید می شود .

شیت های آهنی آجدار با ابعاد استاندارد ۱*۲ ، ۲/۵*۱/۲۵ ، ۱/۲۵*۶ و ۱/۵*۶ تولید می شود .

شیت های استیل آجدار با ابعاد ۱*۲ ، ۲/۵*۱/۲۵ ، ۱/۵*۳ و ۱/۵*۶ تولید می شود .

شیت های آلومینیوم آجدار با ابعاد ۱*۲ ، ۲/۵*۱/۲۵ تولید می شود .

شیت های گالوانیزه آجدار با ابعاد ۱*۲ ، ۲/۵*۱/۲۵ و ۱/۵*۳ تولید می شود .

مزایای ورق آجدار

  • برخورداری از جوش پذیری بالا
  • قابلیت انعطاف پذیری و خم شدگی زیاد
  • جلوگیری از لغزش
  • مقاومت بالا
  • دارای سطح شفاف و روشن

کاربرد ورق آجدار

  • کاربرد در پله و راهرو
  • بکارگیری در پل عابر پیاده
  • کاربرد در وسایل نقلیه
  • بکارگیری در طراحی داخلی و خارجی ساختمان
  • ساخت سقف و بدنه آسانسور
  • ساخت حفاظ برای مناطق حساس
  • ساخت ایستگاه‌های اتوبوس
  • ساخت کف قایق و کشتی
  • ساخت قفسه‌های جداکننده مواد غذایی
  • ساخت کف وسایل نقلیه مانند اتوبوس و مترو
  • ساخت کف آمبولانس‌ها
  • صنایع کشاورزی
  • صنایع خودروسازی

قیمت ورق آجدار

قیمت ورق‌های آجدار به موارد زیادی ازجمله جنس ورق بکارگرفته شده برای تولید، روش تولید، نوسانات قیمت دلار و غیره بستگی دارد. اما به‌طور کلی قیمت ورق آجدار استیل از بالاترین قیمت برخوردار هستند و ورق آجدار آلومینیومی، گالوانیزه و درنهایت ورق آجدار آهنی در جایگاه‌های بعدی از نظر قیمت قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ورق آجدار، کاربرد، انواع و نحوه تولید آن پرداختیم. این دسته از ورق‌ها بسیار کاربردی بوده و محبوبیت زیادی دارند.

اگر بخواهیم از قیمت این محصول پرطرفدار بگوییم، باید در ابتدا جنس ورق آن مشخص شود؛ چراکه همانطور که عرض کردیم، ورق‌های مختلفی مانند استیل، گالوانیزه، آلومینیوم و آهن برای تولید این ورق‌ها استفاده می‌‎شوند؛ به‌این ترتیب قیمت ورق‌های آجدار نیز باهم متفاوت هستند. برای خرید انواع ورق‌های آجدار می‌توانید با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد ورق‌ آجدار

ورق آجدار چیست؟

ورق‌های آجدار ورق‌هایی هستند که بر روی آنها برجستگی‌هایی به جهت جلوگیری از لغزش وجود دارد.

ورق‌های آجدار چه ویژگی‌هایی دارد؟

از ویژگی‌های این دسته از ورق‌ها می‌توان به مقاومتشان در برابر خوردگی، رطوبت، زنگ‌زدگی و پوسیدگی اشاره کرد.

ورق‌های آجدار چه کاربردهایی دارند؟

در صنایع مختلف خودرو سازی، کشتی‌سازی، ساختمان سازی، تولید قطعات مختلف لوازم خانگی، ساخت پله‌های پیاده‌روها،

ورق‌های آجدار با چه روش‌هایی تولید می‌شوند؟

برای ساخت ورق‌های آجدار از دو روش فابریک و پرسی استفاده می‌شود.

ورق‌های استفاده برای تولید ورق‌های آجدار کدامند؟

ورق‌ استیل، ورق آلومینیومی، ورق گالوانیزه و ورق آهنی.

کدام نوع از ورق‌های آجدار محبوبیت بیشتری دارند؟

ورق‌های آجدار ساخته شده از جنس فولاد.

اطلاعات تماس :

واتس آپ :

۰۹۱۲۸۴۶۰۱۶۲

تلفن های فروشگاه:

۰۲۱۶۶۱۳۷۱۵۳
۰۲۱۶۶۱۳۷۱۲۸
۰۲۱۶۶۳۰۶۱۶۲
۰۲۱۶۶۲۴۶۰۱۹
۰۲۱۶۶۱۳۰۱۹۱
۰۲۱۶۶۱۳۶۷۹۷

موبایل :

پیامک فقط لطفا ۰۹۱۲۸۴۶۰۱۶۲

تصاویر ورق آجدار

ویدئو ورق آجدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *